فارغ از ژنتیک، چاقی یک عامل خطر بحرانی برای دیابت نوع 2 است

15 آوریل 2020 - تحقیقات منتشر شده در مجله ی Diabetologia ، نشان داد که چاقی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را صرف نظر از استعداد ژنتیکی به این بیماری، حداقل 6 برابر افزایش می دهد.

محققان با استفاده از داده های یک مطالعه ی مورد- کوهورت برای رژیم غذایی، سرطان و سلامت در دانمارک، ارتباط مشترک بین چاقی، استعداد ژنتیکی و سبک زندگی نامطلوب را با ابتلا به دیابت نوع 2 (T2D) ، بررسی کردند. در این مطالعه از داده های 4،729 نفر که در طی 14.7 سال پیگیری به دیابتی نوع 2 مبتلا شده بودند و یک نمونه ی کوهورت تصادفی متشکل از5402 نفر (گروه کنترل) استفاده شد.

ميانگين سنی افراد شركت كننده 56.1 سال (محدوده 50-65 سال) و 49.6٪ زن بودند. به طور کلی ، 21.8٪ از شرکت کنندگان چاق ، 43.0٪ دارای اضافه وزن و 35.2٪ دارای وزن طبیعی بودند. 40.0٪ از شرکت کنندگان دارای سبک زندگی مطلوب، 34.6٪ سبک زندگی متوسط ​​و 25.4٪ سبک زندگی نامطلوبی داشتند.

استعداد ژنتیکی با استفاده از یک نمره خطر ژنتیکی (GRS) شامل 193 واریته ی ژنتیکی شناخته شده مرتبط با دیابت نوع 2 ارزیابی شد و به 5 گروه خطر 20 درصدی برای هر گروه (پنج گانه) تقسیم گردید: از پایین ترین نمره ی خطر در quintile 1 ، تا بالاترین نمره ی خطر در quintile 5.

سبک زندگی با نمره سبک زندگی بر اساس استعمال دخانیات، مصرف الکل، فعالیت بدنی و رژیم غذایی ارزیابی شد. از مدل سازی آماری برای محاسبه ارتباطات جداگانه و ترکیبی GRS ، چاقی و سبک زندگی با توسعه ی T2D استفاده گردید.

در مقایسه با افرادی با وزن طبیعی، احتمال ابتلای افراد چاق به دیابت نوع 2 تقریبا 6 برابر بیشتر بود، در حالی که برای افراد دارای اضافه وزن این خطر2.4 برابر بیشتر بود. برای خطر ژنتیکی، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی با بالاترین GRS ، دو برابر بیشتر از افرادی با کمترین GRS بود، در حالی که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که دارای ناسالم ترین شیوه زندگی بودند، 18٪ بیشتر از کسانی با شیوه ی زندگی سالم بود.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2، برای افرادی که برای هر سه عامل خطر فوق: چاقی،GRS  زیاد و سبک زندگی نامطلوب، رتبه بالایی داشتند، در مقایسه با افرادی با وزن طبیعی، GRS کم و سبک زندگی مطلوب، 14.5 برابر بیشتر بود. قابل ذکر است، حتی در بین افرادی با GRS پایین و شیوه زندگی مطلوب ، چاقی با 8.4 برابر افزایش خطر T2D در مقایسه با افرادی با وزن طبیعی اما خطر ژنتیکی و سبک زندگی یکسان، ارتباط داشت.

نویسندگان گفتند: این نتایج نشان می دهد که پیشگیری از دیابت نوع 2 با مدیریت وزن و شیوه زندگی سالم در همه گروههای خطر ژنتیکی بسیار مهم است. علاوه بر این، ما دریافتیم که تأثیر چاقی بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بر سایر عوامل خطر غالب است که این موضوع اهمیت مدیریت وزن در پیشگیری از دیابت نوع 2 را برجسته تر می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-04-obesity-critical-factor-diabetes-genetics.html